Het belang van slaap en uitgerust wakker worden

Praten doen we over al onze bezigheden maar niet over ons slapen. Maar toch gebeurt er ook veel met ons als we aan het slapen zijn. Daarbij slapen we maar liefst een derde van ons leven. Tijd om eens naar het slapen te kijken en wat er met ons gebeurt als we ‘van de wereld zijn’. 

De slaapcyclus kent 4 fases

Tijdens het slapen doorlopen we verschillende keren een slaapcyclus. 

fase 1: Sluimerfase 

Het begint met de sluimerfase. In deze fase ga je van een wakker persoon naar een persoon die gaat slapen. Je bereidt je voor op het echt in slaap vallen. Normaal gesproken duurt dit maar een paar minuten. Je lichaam ontspant zich en je hartslag gaat omlaag. Je ogen draaien weg en je temperatuur daalt. 

fase 2: Lichte slaap

De tweede fase is de lichte slaap. Je bent niet meer wakker maar je kunt nu nog makkelijk wakker worden van geluiden die je hoort. Als je niet door deze fase heen gaat, heb je het idee dat je de hele nacht wakker bent geweest. 

fase 3: Diepe slaap

Daarna ga je over naar fase drie waarin je dieper in slaap komt. Je hartslag daalt en je bent nu helemaal ontspannen. Deze fase zorgt voor het bereiken van de diepe slaap. Alle indrukken en informatie van de dag moeten door je hersenen verwerkt worden. Je spieren en organen zorgen voor rust en herstel van je lichaam. In deze fase van diepe slaap is het ook beter dat je niet wakker gemaakt wordt omdat je anders helemaal gedesoriënteerd bent. 

fase 4: REM-slaap

Na deze fase volgt de vierde fase, de REM-slaap fase. Deze heet zo omdat je ogen dan snelle bewegingen maken, rapid-eye-movement. Juist in deze fase droom je. Terwijl je lichaam volledig ontspannen is, zijn de hersenen juist druk bezig. 

Deze vier fases doorloop je een aantal keer per nacht. In het begin zul je langere tijd met de diepe slaap bezig zijn en later worden de periodes van de REM-slaap juist langer.

Geef aandacht aan je slaapkamer

Het is zonder meer belangrijk dat je deze slaapcyclus doorbrengt is een bed dat goed bij jou past. Zorg dat je bed en met name je matras de goede ondersteuning bieden tijdens het slapen. Doe je dit in een boxspring dan zijn de Vispring bedden bijvoorbeeld een uitstekende optie, deze zijn gemaakt van natuurlijke materialen en bieden goede ondersteuning. 

Voor een gezonde nachtrust

Meer aandacht geven aan ons slapen is niet verkeerd. Veel mensen hebben namelijk problemen met het in slaap komen of om de goede kwaliteit slaap te krijgen. Het is raar dat slapen pas besproken wordt als het een probleem is. Juist de kennis over wat er gebeurt in ons lichaam en geest als we slapen is voor ieder belangrijk om te weten. Door hier preventief op in te spelen, zorg je beter voor jezelf en je gezin. Kies je in je slaapkamer voor een Bröring Interieur dan geef je aandacht aan je bed en de benodigde accessoires. Dit gaat je helpen bij het uitrusten van alle activiteiten van de dag zodat je ‘s morgens weer gezond en uitgerust op kan staan.

You May Also Like

Zo zorg je ervoor dat je verantwoord leent

Hoe kies je het perfecte bed voor je kind

Tips voor feestelijke huisdecoratie bij speciale evenementen

geld-dat-je-bespaart-in-handen

Zó bespaar je op je energieverbruik